tisdag 11 juli 2017

Inne på campingen och njuter

Några dagars skrivstopp, trots att det är en 5 stjärning camping så fattas det några saker som vi ser som självklara, diskmaskin vid disken och gratis WiFi. Med andra ord begränsningar i internetsanvändning men nu har vi fått igång vårt trådlösa internet i vagnen så vi har lite möjligheter att hålla oss uppdaterade lite lättare.

Vi kom fram till campingen lite innan lunch men möttes av en värd som sa att det var fullt, som vi hade befarat. Men de var vana vid att hantera många extra ekipade och hade en process för att succesivt slussa in ekipage allt eftersom det blir lediga platser. De började med att guida oss till er gräsmatta så vi började köa. Nu var det lunch så med vagnen där bak var det bara att in och steka till lite svenska köttbullar från kylen och en omgång snabbmakaroner. Vi visste ju inte när vi kunde förväntas rulla vidare. Helt plötsligt var det dags, in med stolar och bordet snabbt. Nu kom vi till nästa väntanhalt, en gata dom var sista anhalten innan man sen förväntades komma in. Blev man stående här lovande de att man skulle få ut el till gatan och använda deras toaletter och duschar. Nu var det siesta så då skulle det inte hända något förrän tidigast kl 16. Vi tog på oss badkläder och gick ner till stranden för bad under dessa timmar och såg till att vara tillbaka i god tid så vi inte skulle missa ev insläpp. Danskarna bakom oss hade varit här förra året och då fått stå där i två dygn innan de kom in. Det led ingen nöd på oss där men det var ju in på området och bada i poolen som vi hade sett fram emot.

Framåt kvällen sa de att det fanns 10 platser inne på den sidan där alla poolerna fanns och 14 platser på det andra området där man egentligen hade behövt cyklar (har bara en med oss) för att slippa gå så långt. Vi bestämde oss för att vi hellre skulle vänta så vi fick en plats inne vid området med poolen om vi skulle bli erbjuden en plats inne på det andra området.

Flertalet ekipage rullade iväg och vi insåg att vi skulle inte komma in. Tog fram grillen för att börja förbereda kvällens middag. Då kommer en kille och erbjuder oss en plats inne på området där vi ville bo. Kontrade med finns det någon annan plats? Ja, en precis bredvid poolområdet som man annars bara kunde boka. Ja, tack den tar vi!

Guldplats om vi får säga det själv med tanke på den poolfamilj vi är. 1 minut till poolområdet, 5 minuter till stranden och 2 minuter till området med restauranger och affärer. 2 minuter på andra håller ligger en stor lekplats. :-)

Platserna var galet trånga och vi var glada att alla på gatan kom och hjälpte till att putta vagnen på plats. Nu förstår man varför alla dankar har mover. Helt omöjligt att köra in vagnen på plats.

Vi gick bort och tog en pizza till middag på restaurangen, himmelskt god så den har Elias redan beställt till sin födelsedag.

Här är galet varmt, runt 36-38 grader så vi är evigt tacksamma att vi har AC. Den får tuffa på dygnet runt så har vi en sval plats i vagnen att återhämta oss på.

Dag två fick vi upp tältet, utan väggar för att få solskydd så vi kan sitta ute. Sen blev det poolen på fm, stranden under siestan när allt stänger + en lunch  vagnen och sen åter till poolområdet på em. Poolområdet består av 6 pooler och tre bubbelpooler, 3 större rutschkanor och ett vattenland som sprutar vatten överallt.

Vi gick bort och handlade lite vatten och annat och gjorde oss en middag på kvällen i vagnen. Avslutade med lite chips och en runda skipo innan det var dags för stort fyrverkeri på stranden 22.30. Typ hela stranden var full av campingfolk och de körde en musik och fyrverikerishow som vi aldrig sett dess like innan. En kavalkad av fyrverkerier i 15 minuter.

Träffade en svenska familj på stranden då som ska bo i närheten av oss så vi får se om vi stöter på dem mer sen framöver. Annars är det mest danskar och tyskar här.

Idag körde vi iväg och handlade nu på förmiddagen en bit härifrån, hann med en snabbtur i poolen innan sistan drog igång och det vankas nu falukorv till barnen och en sallad till oss vuxna. Kanske läge att prova vårt nyinförskaffade bubbel för 30 sek... :-D